Communicatieplan

In dit project hebben we de gemeente Sittard-Geleen kunnen helpen met het vertellen van hun verhaal in de vorm van een communicatieplan. De gemeente werkte in de openbare ruimte al een aantal jaar met het beleidsplan ‘de tuinman van Sittard-Geleen’. De implementatie daarvan hebben we eerder al vastgelegd in de korte documentaire ‘buiten de perken’.

Een van de inzichten van de documentaire was dat er een grote behoefte is om goed en gericht te communiceren met de stad dat anders is dan de standaard. Op basis van interviews en een analyse hebben we een communicatieplan gemaakt dat vooral praktische handvat is. Een kort document dat iedere projectmanager begrijpt en kan gebruiken.

Het concept van de tuinman van Sittard-Geleen is dat de openbare ruimte van ons allemaal is en de gemeente de tuinman in andermans tuin. Deze metafoor hebben ze ook handen en voeten gegeven in de vorm van een karakter. Dat je kunt zien als het merk ‘de tuinman’.

In het communicatieplan hebben we dit karakter ook een eigen (visuele) identiteit gegeven. En hebben we een duidelijk narratief gecreëerd. Het doel van de tuinman is constant in gesprek te zijn met de stad, het vertellen van verhalen van kleine en grote projecten in de openbare ruimte, zowel van de inwoners als van de gemeente. Dat er op deze manier een open lijn ontstaat en zichtbaarheid waar de ‘need to know’ wordt combineert met de ‘nice te know’.

Zo is er nu actieve sociale media waar wekelijks meerdere berichten op worden geplaatst. Daarnaast krijgt het beleid daardoor ook een gezicht, en wordt de werkwijze ook duidelijk en herkenbaar voor collega’s en derden.

In samenwerking met Börn Remmerswaal van Texty